Tuesday 17 May 2011

Menghadapi Masa Sedih


121- اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ.
121. "Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang." 

Buat masa ini, doa di atas buat menemani menangkan sekeping hati yang kecil ini...sungguh pun aku reda keputusan yang ada...cukupla sampai sini...aku cuba untuk bertabah...aku tahu suatu hari nanti perkara ini akan tiba jua....sedih tapi ...hurm entahlah…
Beberapa hari ini, kesedihan seolah menemani hari-hariku. Ada  sesuatu yang begitu menyentuh hati, sering juga ada kerisauan syang menyayat rasa…aku tidak tahu dan tidak mengerti tentang kesedihan ini…yang jelas, sering tiba-tiba air mata menggenangi sudut-sudut mataku..
Aku jadi teringat dengan mimpi-mimpi ku. Entah berapa kali aku bermimpi tentang aku menangis di hari pernikahan aku…dan aku aku tinggal sendirian…selalu saja mimpi-mimpi itu membuat aku menangis..apakah ini mencermikan ketakutanku akan bersendirian ?..dalam mimpi itu,aku sering disisihkan or dibenci orang?…Anehnya, mimpi itu kerap terjadi dalam tidurku…ketika terbangun kesedihan kerap menyergapku…takutkah aku dengan kesendirian itu ?apakah maskud semua ini..kenapa orang benci padaku …adakah aku yang membenci diriku ini….YA ALLAH…apakah pentanda ini?
Sungguh aku tidak mengerti dengan semua ini…berikan petunjuk untuk aku Ya ALLAH, bebaskan aku dari kesedihan ini…

Saat ini, aku ingin memohon padaMU, hilangkanlah kesedihan ku, kegelisahan dan kerisauanku ini, hanya Engkau tempat aku mengadu, hanya Engkau tempat aku meminta…gantikankanlah kesedihan dan kegundahanku dengan kebahagiaan, tawa, canda yang membahagiakanku, keluargaku, aku tak ingin air mata selalu mengisi mataku, air mata kesedihan, hilangkanlah Ya ALLAH, karena, sesungguhnya, hanya Engkau yang dapat melakukannya....

No comments:

Post a Comment